Thursday, October 1, 2009

Sikap Lebih Penting Dari Bakat...

Salam...

Pada minggu lepas saya menulis tentang faktor yang mempengaruhi kejayaan seseorang. Namun saya hanya sempat berbicara faktor dalaman iaitu tahap motivasi. Faktor motivasi sangat penting yang dipandu matlamat yang jelas dan realistik.

Pada kali ini saya akan bincangkan pula faktor dalaman yang kedua iaitu sikap. Sikap positif yang dimiliki oleh seseorang sangat membantu seseorang mencapai kejayaan demi kejayaan. Persoalannya adakah kita mempunyai sikap yang positif??? Adakah kita sentiasa mempamerkan sikap-sikap positif??? Apakah sikap-sikap positif yang kita miliki??? Adakah sikap-sikap positif dominan dalam diri kita???

Pengalaman menggendalikan kursus motivasi menunjukkan ramai dari kita miliki banyak sikap negatif berbanding sikap positif. Mereka boleh senaraikan berpuluh2 sikap negatif yang mereka miliki. Malah rasa bangga memilikinya. Tapi bila disuruh senaraikan sifat positif, masing-masing terngaga2...melopong....Seolah tidak memiliki walau satu sikap positif. Memanglah diakui kita banyak sikap negatif akibat dari didikan, persekitaran, pembacaan, tontonan dan pergaulan. Tetapi kita juga banyak sikap positif, cuma kita tidak berani tonjolkan sikap posotif itu untuk kemajuan diri. Sebenarnya kita boleh mencapai kejayaan demi kejayaan dengan hanya menggunakan satu sikap positif dengan syarat sikap-sikap negatif kita "nyahkan" jauh-jauh. Katakan TIDAK kepada sikap negatif. Katakan YA pada sikap positif. Sebagai contoh 'SIKAP RAJIN" tanpa mengikut musim, masa dan mood... pasti membantu anda membina kejayaan demi kejayaan...bukan gitu.

Sekian..

No comments:

Post a Comment