Monday, October 19, 2009

Wahai Usahawan - Carilah Kebahagiaan Hidup

Salam dan bertemu kembali...

Pada tulisan yang lalu saya bicarakan beberapa petua mencari kedamaian dan ketenangan hati. Sememangnya kedamaian dan ketenangan itu satu anugerah yang sangat besar nilainya. Marilah kita bersama-sama berusaha untuk mendapatkan ketenangan dan kedamaian. Kita mungkin pernah berdepan dengan situasi yang celaru dan perasaan keluh kesah dalam waktu yang berpanjangan. Keadaan begitu memberi kesan ke atas kesihatan mental, cara kita berfikir dan kesihatan fizikal dan emosi kita. Akhirnya semua yang kita buat seakan tidak menjadi.
Pada kali ini saya cuba memaparkan catatan mengenai "HIDUP YANG BAHAGIA". Adakah kebahagiaan hidup yang saya cari??? Ya, saya memang mencari kebahagian hidup. Anda bagaimana??? Apalah ertinya hidup jika kebahagiaan tidak pernah kita kecapi. Persoalannya, bagaimana mencari kebahagiaan hidup??? Adakah bahagia itu bila kita muda? Adakah kita bahagia bila dapat belajar tinggi2, dapat result yang baik? Adakah bahagia itu bila kita kaya dan banyak wang? Adakah kita bahagia dalam hidup bila ada jawatan besar, gaji besar? Adakah bahagia bila ada rumah besar, kereta mewah? Adakah hidup bahagia bila kita punyai isteri atau isteri2 yang cantik dan muda serta anak yang ramai? Adakah kita akan bahagia bila boleh melancong ke luar negara tiap-tiap tahun? Belum tentu bahagia hidup kita bila kita mempunyai semua itu!!! Ya mungkin kita bahagia ketika itu...bahagia yang bersifat sementara.
Pertanyaan pula, adakah kebahagiaan hidup bergantung kepada tingginya pendidikan, besarnya jawatan, banyaknya harta dan wang ringgit? Adakah kebahagiaan terletak pada besarnya rumah dan mewahnya kereta? Adakah bahagianya hidup terletak pada cantiknya isteri dan ramainya anak? Adakah bahagia dalam hidup kerana kita boleh mengelilingi dunia?
Dr 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni dalam bukunya La'Tahzan menulis, adalah sesuatu yang pasti untuk mendapat kebahagiaan adalah keimanan kepada Allah, Tuhan alam semester. Sebab utama kebahagiaan adalah keimanan kepada Allah sebagai Tuhan, Muhamad sebagai Nabi dan Islam sebagai agama.
Firman Allah dalam surah An-Nahl: 97, bermaksud:
"Sesiapa yang beramal soleh dari lelaki dan perempuan, sedang ia beriman maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka kerjakan".
Teman-teman para usahawan sekalian,
Tulisan ini sebagai peringatan untuk diri saya sendiri dan untuk teman2 sekalian. Mari kita renung sejenak dan menilai kembali apa yang telah dan sedang kita lakukan. Adakah aktiviti2 dan kesibukan kita itu memberikan rasa bahagia dalam hidup kita. Saya mendoakan agar itulah yang kita cari. Ya mencari sebuah kebahagiaan yang hakiki iaitu keimanan yang benar kepada Allah. Sesungguhnya harta, pangkat, isteri dan anak-anak itu adalah ujian buat kita. Mampukan kita menempuh ujian-ujian ini??? Beruntunglah bagi mereka yang sentiasa mensucikan jiwanya dan rugilah bagi mereka yang mengotorinya.
Sekian,

No comments:

Post a Comment