Wednesday, October 14, 2009

Lapang & Damaikan Dada Mu Wahai Usahawan

Salam...
Rasa lapang dan damai adalah satu anugerah yang besar pemberian Allah yang Maha Esa. Pada ketika dan saat ini adakah rasa lapang dan damai milik kita??? Para usahawan, adakah anda miliki dan nikmati rasa lapang dan damai? atau terus menerus dilanda rasa sempit dan keluh kesah??? Mengapa dada dan hati sukar untuk rasa lapang dan damai??? Di kesempatan ini saya catatkan beberapa sebab yang boleh melapangkan dan mendamaikan dada dan hati kita.
Sebab-sebab yang boleh melapangkan dan mendamaikan dada.
  • Tauhid yang benar. Kebersihan dan kesucian tauhid itu boleh membuat hati menjadi lapang, jauh lebih luas dari dunia dan isinya.
  • Amal soleh juga membuatkan dada menjadi lapang. Amal soleh itu adalah cahaya di dalam hati, sinar di wajah, kelapangan dalam rezeki dan penyataan cinta di hati orang-orang di sekelilingnya.
  • Keberanian. Seseorang pemberani adalah orang yang kaya hati, teguh pendirian dan kuat tubuhnya sebab hanya berharap kepada Allah. Dia tidak akan terusik oleh berbagai-bagai peristiwa, tidak goyah dengan desas-desus dan tidak goncang dengan suara-suara yang mencemaskan.
  • Menjauhi maksiat kerana maksiat adalah kesuraman, keliaran dan kegelapan. Dosa-dosa mematikan hati dan mewariskan kehinaan jika dilakukan terus menerus.
  • Menjauhi tindakan berlebihan dalam perkara sia-sia sama ada dalam percakapan, makan-minum dan bergaul.
  • Kurangkan tidur. Wahai kawan, engkau terlalu banyak tidur, sesungguhnya selepas hidup ini ada tidur yang panjang.

Mudah-mudahan kita beroleh manfaat.

Petikan dari buku La'Tahzan karangan Dr Aidh bin Abdulah Al-Qarni

No comments:

Post a Comment