Wednesday, November 11, 2009

Si Tukang Kunci

Dalam catatan yang lalu saya janjikan sebuah catatan motivasi. Ya sebuah catatan motivasi bisnes berjudul “ Si Tukang Kunci”. Mohon teliti isi dan pengajaran.
Pernahkah anda membuat kunci pendua? Saya mengandaikan kita semua pernah membuat kunci pendua sama ada untuk bilik, rumah, motor, kereta dan sebagainya. Pernahkan anda memerhatikan proses membuat kunci pendua itu? Ya pasti pernah. Pernahkan anda terfikir bahawa terdapat sebuah pelajaran besar untuk bekalan hidup dari perkara itu? Mungkin “Ya”. Mungkin juga “TIDAK”. Mengapa saya berkata begitu? Sebelum ini saya juga pernah membuat kunci pendua tetapi tidak dapat melihat sebuah pelajaran darinya.
Pernahkah anda melihat proses membuat kunci pendua secara manual? Belum pernah? Tidak kisahlah sama ada secara manual ataupun mesin kerana kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama iaitu membantu orang menyelesaikan masalah mereka.

Dalam kehidupan ini peniaga yang kurang modal biasanya menggunakan cara manual dalam aktiviti pengeluaran dan perkhidmatan, sedangkan peniaga yang ada modal besar menggunakan mesin semi-auto atau auto sepenuhnya. Walaupun mereka terlibat dalam bidang perniagaan yang sama tetapi cara berbeza akibat dari modal yang berbeza. Cara manual perlu guna lebih tenaga, lebih kesabaran, lebih ketabahan, lebih masa dan lebih penat, berbanding yang guna mesin yang perlu lebih modal, guna kurang tenaga, lebih cepat dan kurang penat. Namun kedua-dua peniaga ini masih boleh dan mampu mencipta kejayaan. Hal ini kerana mereka tetap perlu melakukan proses kerja secara berterusan untuk membentuk besi menjadi sebuah kunci yang bermanfaat kepada manusia. Yang berbeza cuma jumlah penghasilan. Proses kerja tetap sama.

Apakah pelajaran yang boleh kita ambil. Kejayaan bukan diukur pada jumlah modal tetapi oleh usaha dan proses kerja yang dilakukan. Proses kerja yang berterusan tanpa ikut musim, tanpa ikut "mood", tanpa mengenal erti penat, tanpa keluhan dan penuh kejujuran adalah lebih bernilai.

Pelajaran dari catatan ini lebih jelas bagi usahawan bisnes jaringan (MLM) kerana aktiviti utama mereka ialah duplikasi (duplikasikan orang untuk melakukan hal yang sama). Usahawan MLM perlu membuat kerja duplikasi ini tanpa henti (Ini tugas kita, amanah yang diberikan kepada kita). Setiap usahawan MLM melakukan kerja ini secara berterusan dan menduplikasikan kepada pengedar-pengedar baru. Lebih banyak kunci yang anda duplikasikan bermakna kejayaan anda lebih besar. Lakukan kerja duplikasi ini secara berterusan dan hasilnya adalah kejayaan yang hebat.

  • Mengguna sendiri produk
  • Menjual
  • Mengajak (menaja) & membimbing pengedar baru
  • Meningkatkan ilmu, kemahiran & keupayaan
  • Diiringi dengan DOA (tingkatkan tahap motivasi dan bentuk sikap positif)

Jika pembuat kunci membentuk batang-batang besi menjadi sesuatu yang berguna kepada manusia. Usahawan bisnes jaringan pula membentuk manusia di sekeliling mereka menjadi insan berjaya yang berupaya membentuk orang lain menjadikan hidup ini sesuatu yang indah.

No comments:

Post a Comment