Tuesday, November 17, 2009

IMPIAN + PELUANG + USAHA = HASIL

Salam...dah jumpa lagi.

Pada kali ini saya ingin bicarakan tentang formula untuk mencapai keberhasilan. Anda semua mahu berhasil dalam kehidupan ini? Jawapannya: MESTI MAHU. Betul ke? BETUL. Tetapi pada hakikatnya TIDAK. Sebenarnya terlalu ramai orang tidak mahu dan tidak inginkan keberhasilan dalam hidup. Mereka hanya bercita-cita menjadi orang biasa-biasa sahaja. Hanya segelintir sahaja yang benar-benar mahu berhasil dalam kehidupan ini. Jangan kita tergoda dan terpedaya dengan ucapan di bibir yang manis. Perhatikan usaha mereka. Maka BENAR, hanya segelintir sahaja yang benar-benar berusaha untuk berhasil, sedangkan sebahagian besar manusia hanya ingin berhasil tanpa disusuli usaha tekun yang berterusan. Bagi mereka yang benar-benar mahu berhasil saya nukilkan formula untuk mencipta kejayaan. Namun begitu anda perlu memberi kerjasama dengan menjawab soalan dan persoalan yang ditanyakan. Tuliskan di atas sehelai kertas. Kemudian anda analisa jawapan-jawapan itu dengan jujur...untuk kebaikan dan manfaat anda sendiri.

Soalan 1. Apa IMPIAN anda.

Sila tuliskan jawapan anda di atas sehelai kertas. Anda ada IMPIAN? Apa IMPIAN anda? Mungkin impian anda untuk mendapat pendapatan yang lebih besar; Memiliki perniagaan sendiri; Melancong ke luar negara setiap tahun; Penghargaan dan pengiktirafan; Memiliki masa yang boleh diurus sendiri? Jika anda mempunyai impian-impian ini, anda harus bertanya selanjutnya, adakah impian itu boleh dicapai dengan pekerjaan sekarang? YA atau TIDAK. Jika YA, bagus anda boleh terus menekuni pekerjaan sekarang. Jika jawapannya TIDAK, maka anda perlu tanyakan pada diri sama ada terus menekuni pekerjaan sekarang atau perlu mencari peluang-peluang lain yang membolehkan anda mencapai impian anda itu.





Soalan 2. Apakah PELUANG yang anda ada? Jika tidak ada, apa PELUANG yang perlu anda cari dan teroka. Sebenarnya terlalu banyak peluang di sekeliling kita. Cuma anda perlu melihatnya dengan kaca mata atau sisi yang positif. Saya bersedia menawarkan peluang untuk anda jika anda sudi menerimanya. Peluang ini hanya untuk mereka yang mahu bekerja dan komited untuk bekerja secara tekun, sabar dan jujur.


Soalan 3. Apakah USAHA yang perlu anda tekuni.

Setiap peluang yang ada perlu ditekuni. Sejarah membuktikan bahawa mereka yang mengambil kesempatan dari setiap peluang dan tekun melakukannya secara berterusan jauh berhasil dari mereka yang memperoleh peluang yang sama tetapi tidak menekuninya.
Berdasarkan kepada soalan-soalan ini maka boleh disimpulkan bahawa keberhasilan bergantung kepada beberapa faktor iaitu IMPIAN, PELUANG dan USAHA. Jika kita gabungkan faktor-faktor ini secara holistik maka anda akan memperoleh keberhasilan dengan izin ALLAH.
Izinkan saya memberi contoh. Jika IMPIAN anda adalah mendapat pendapatan yang lebih baik, memandu kereta mewah, melancong ke luar negara setiap tahun bersama pasangan dengan layanan VIP dan memperoleh pengiktirafan dan penghargaan. Apakah PELUANG yang ada untuk mencapai impian anda itu. Jika inilah IMPIAN anda, saya sarankan anda meneroka peluang perniagaan jaringan (Multi-Level Marketing @ Network Marketing), kerana perniagaan MLM menawarkan faedah-faedah ini. Anda harus meneroka peluang ini. Kemudian anda perlu lakukan USAHA. Bisnes jaringan memerlukan anda mengguna produk (dalam nilai tertentu), menjual produk dan mengajak orang lain yang sanggup melakukan kerja-kerja yang seharusnya dilakukan dalam perniagaan ini. USAHA mestilah secara berterusan selagi anda memgambil PELUANG ini bagi merealisasikan IMPIAN anda. Gabungan padu IMPIAN + PELUANG + USAHA ini memberikan HASIL. Jangan abaikan mana-mana elemen.

Bagaimana meyakinkan diri untuk meneroka bisnes jaringan. Bagaimana memberi motivasi pada diri bahawa perniagaan jaringan memang benar-benar boleh merealisasikan impian. Percayalah bahawa perniagaan jaringan adalah satu peluang yang boleh merealisasi impian anda dengan syarat anda tekun mengusahakannya.

Nantikan catatan lanjut: Ayam Jantan Dari Timur


No comments:

Post a Comment