Monday, November 9, 2009

Sebuah Catatan Perjalanan...Makassar

Salam...Bertemu kembali

Syukur, selamat kembali dari sebuah perjalanan ke Makassar Sulawesi Selatan, Indonesia. Perjalanan 6 hari bermula pada 4 Nov - 9 Nov 2009 menggunakan penerbangan AirAsia pada jam 12.50 pm dan mendarat di Bandar Udara Hasanuddin jam 4.15 pm.

Pada malam itu menginap Wisma Dosen (Pensyarah) di Universiti Hasanuddin, Makassar dan berpeluang berkenalan dengan Dr. Jeniffer (pensyarah dari USA dalam bidang Antropologi dan Kesihatan Umum). Juga berpeluang bertamu di rumah Prof. Dr Anuar Arrifin (pernah belajar di UKM 1988).

Pada 5 Nov 2009, memulakan perjalanan ke Pinrang dan Poliwali Sulawesi Barat. Perjalanan mengambil masa 6 jam dan melalui Kota Pare-Pare iaitu sebuah pelabuhan yang kelihatan bersih. Malam itu menginap di Hotel Ratih, Poliwali Sulawesi Barat (malam makan Nasi Goreng Yanco- enak sekali). Berlaku peristiwa Pak Nurdin tertinggal kunci dalam kereta (kami harus mencari jalan keluar untuk selesaikan masalah, bukan fikirkan masalah). Akhirnya berjaya mendapatkan kunci itu tanpa memecahkan cermin tingkap.

6 Nov 2009, selepas sarapan pagi, bersiar di Mandar, Sulawesi Barat dan kemudian ke Kg Pakalele Pinrang, Sulawesi Selatan. Pak Nordin singgah untuk membuat kunci pendua kereta (satu pengajaran dari peristiwa semalam). Ada satu catatan motivasi bisnes hebat dari peristiwa ini. Tunggu...akan menyusul..."Si Tukang Kunci"

Di Kg Pakalele, 3 sesi penerangan peluang bisnes berlangsung. Sesi bermula dengan bertanyakan IMPIAN, diikuti dengan tawaran PELUANG, disusuli dengan cara melakukan USAHA dan barulah memperoleh HASIL. Saya memberi penekanan pentingnya IMPIAN + PELUANG + USAHA = HASIL. Ini bermakna penghasilan bergantung kepada berapa besarnya IMPIAN kita, berapa bagusnya PELUANG yang ada dan berapa tekunnya USAHA yang dilakukan oleh seseorang.

7 Nov 2009, selepas sarapan di Hotel Ratih, saya bersama Pak Nurdin berkunjung ke rumah Ibu Pahirah. Ibu Pahirah adalah seorang usahawan pakaian yang pelanggannya ramai di Irian Jaya dan Singapura. Saya bertanggungjawab menjelaskan SISTEM dan kerja yang mesti dilakukan oleh setiap pengedar @ usahawan bisnes jaringan. Bisnes jaringan perniagaan MLM memerlukan seseorang pengedar melakukan kerja secara berterusan. Kerja seorang usahawan bisnes jaringan boleh dibahagikan kepada 5 yang utama iaitu:
  1. Mengguna/ memakai produk syarikat setiap bulan
  2. Menjual produk kepada pengguna
  3. Mengajak orang yang mahu buat kerja-kerja ini.
  4. Menambah ilmu & kemahiran bagi meningkatkan kecekapan melakukan kerja
  5. Disertai dengan doa
Dalam misi ini kami hanya menawarkan peluang perniagaan hebat ini kepada individu2 yang sanggup melakukan kerja-kerja di atas. Pada sebelah petang pula saya menerangkan peluang bisnes hebat ini kepada seorang guru. Selepas solat Maghrib, saya memulakan perjalanan pulang ke Makassar menaiki kereta Kijang Innova. Perjalanan mengambil masa 6 jam dan sampai di Makassar jam 2.30 pagi.

8 Nov 2009, saya berkesempatan berbual panjang dengan Pak Osman. Topik perbincangan berkisar tentang kehidupan dan perjuangan. Saya sangat beruntung mengenali Pak Osman. Beberapa perbincangan menarik untuk diteliti seperti teori VS praktikal, ilmu buku VS ilmu luar buku, ilmu logik VS ilmu luar logik. Saya merasakan ilmu, panduan dan pelajaran selama 4 hari bersama Pak Osman memberi sebuah pelajaran bernilai 4 tahun di universiti. Ada sebuah panduan bermakna bagi meningkatkan hubungan sesama manusia akan saya paparkan nanti yang bernama "Teori Kehidupan".

9 Nov 2009, masih berkesempatan berbicara dengan Pak Osman. Memperkemas dan memahami topik semalam. Kemudian mula mengemaskan segala peralatan dan pakaian. Setiap permulaan pasti ada akhirnya. Saya perlu kembali ke Malaysia selepas 6 hari di Makassar. Penerbangan ke KL 4.50 ptg dan sampai jam 8.00 mlm. Saya tekad akan datang lagi ke Makassar, sekitar bulan Januari, insyallah. Ada suatu pelajaran hebat yang perlu ditekuni di sana. Menanti sebuah perjuangan yang mesti disambut, diterokai dan diperjuangkan. Akan ku persiapkan diri ini untuk menyambut, meneroka dan berjuang. AKU bersedia menjadi PEJUANG. AKU mahu menikmati KEHIDUPAN seorang PEJUANG.
Sepanjang berada di Makassar terdapat beberapa makanan orang Bugis yang sempat saya nikmati seperti Burasak, Pisang Moleng, Ro’jok, Gula Tapok, Bakwang.

....Menyusul Nanti
  1. Cerita Si Tukang Kunci
  2. Milikilah IMPIAN, Rebutlah PELUANG, Tekunilah USAHA Anda.