Saturday, September 26, 2009

Kejujuran yang hilang...

Salam Aidil Fitri...

Pada kesempatan ini saya kongsikan sebuah luahan rasa seorang usahawan yang saya ziarahi ketika aidil fitri baru-baru ini. Seperti biasa saya sentiasa mencari peluang untuk mendapatkan bahan-bahan cerita yang boleh dikongsi bersama dengan rakan usahawan yang lain... sebagai panduan dan juga pengajaran.

Topik perbualan berkisar dunia perniagaan dan keusahawanan. Kami berdua bersetuju bahawa dunia perniagaan penuh dengan peluang dan cabaran. Ada masa bagus dan adakalanya kurang...Itu adalah lumrah...tetapi bukan persoalan yang besar.

Persoalan besar yang harus direnungi dengan penuh keimanan ialah "nilai sebuah kejujuran" dalam diri seorang peniaga. Berapakah harga sebuah kejujuran? Mengapa terlalu sukar untuk mencari seorang usahawan yang jujur? Di mana hilangnya kejujuran itu? Pengalaman beliau jatuh dan bangun hampir 20 tahun dalam perniagaan menunjukkan bahawa adalah terlalu sukar untuk mencari usahawan yang jujur. Yang ada hanya mereka yang mengambil kesempatan. Menjadi seorang usahawan yang jujur adalah sebuah perjuangan yang besar. Jujur bukan material. Jujur tidak boleh diukur dengan wang ringgit. Jujur tidak boleh dilihat dari banyaknya projek dan besarnya kereta.

Sebuah pesanan untuk saya dan usahawan yang lain...berlaku jujur dan berkata benar...meskipun ia pahit.

No comments:

Post a Comment