Saturday, September 26, 2009

Apa itu Pemasaran Rangkaian

Pernahkah anda mendengar perniagaan MLM? Sebahagian besar golongan dewasa pernah mendengarnya. Adakah anda TAHU? Adakah anda FAHAM? Pengalaman peribadi saya mendapati ramai orang pernah mendengar tentang perniagaan ini? Cuma mereka banyak mendengar dari sisi yang negatif. Walaupun pernah mendengar tetapi masih terlalu ramai yang tidak TAHU secara keseluruhan apatah lagi MEMAHAMI apa sebenarnya perniagaan MLM. Dalam ruangan ini izinkan saya menjelaskan secara ringkas tentang perniagaan MLM atau kini dikenali sebagai perniagaan jaringan (network business).
Secara ringkas perniagaan MLM adalah ramai orang melakukan sedikit aktiviti.
1. Anda membeli produk untuk kegunaan sendiri pada setiap bulan,
2. Anda mengsyor atau mencadang kepada orang lain pada setiap masa,
3. Anda menjual sedikit kepada orang lain pada setiap ketika, dan
4. Anda ajak orang yg sanggup buat kerja yg sama jadi ahli pada setiap masa.
Sekali imbas perniagaan MLM nampak begitu mudah. Ya memang mudah kerana semuanya telah tersedia. Tugas anda memberi komitmen untuk melakukannya. Perniagaan MLM anda tidak akan terbina dengan sendiri tanpa diusahakan. Anda mesti menjalankan perniagaan ini mengikut “SISTEM” yang telah terbukti berkesan. Hanya melalui “SISTEM” perniagaan MLM berkembang pesat ke seluruh dunia. Kenapa?
• Cuma memerlukan beberapa ratus sahaja untuk memulakannya
• Sesiapa sahaja boleh menjadi pengedar
• Hanya perlu menjual sedikit produk
• Tugas utama anda adalah mencari seramai mungkin pengedar baru.
Setiap manusia inginkan kehidupan yang selesa dan persekitaran yang menyenangkan. Ini adalah satu daya pendorong tersembunyi yang amat kuat yang menyumbang kepada kejayaan dalam perniagaan MLM. Asas kepada perniagaan MLM adalah perhubungan sesama manusia. Maka utamakan perhubungan manusia dalam setiap urusan ini. Untuk berasa selesa dan dihargai anda perlu menumpukan perhatian kepada nilai-nilai hidup anda seperti SABAR, MURAH HATI, BERFIKIRAN TERBUKA, BEKERJASAMA, JUJUR, INTEGRITI, JATI DIRI, BERANI, BERTERUS TERANG, KERKEPIMPINAN, KASIH SAYANG, MENDENGAR @ BELAJAR.

No comments:

Post a Comment