Monday, April 19, 2010

"Motivasi Pencetus Kecemerlangan Diri"

Salam dan bertemu kembali....

Sudah agak lama saya tidak menulis di laman blog ini. Macam-macam urusan yang perlu dilaksanakan. Tidak mengapa kerana pada hari ini saya berjaya mencoret sedikit catatan...Allhamdulilah...segala pujian hanya untuk Allah

Pada 17hb April 2010 yang lalu saya diberi peluang untuk menyampaikan ceramah motivasi. Tajuknya "Motivasi Pencetus Kecemerlangan Diri". Program ini berlangsung di Pusat Latihan Pertahanan Awam, Jengka Pahang. Pesertanya seramai 89 orang (kalau tak salah) dari seluruh kawasan Pahang yang terdiri dari adik-adik belia dan beliawanis. Syukur pada Allah kerana semuanya berjalan lancar.

Pada catatan kali ini saya ingin kongsikan isi kandungan ceramah. Saya membincangkan lima perkara yang sangat membantu seseorang untuk mencipta kecemerlangan dalam apa juga bidang. Ceramah itu saya mulakan dengan menanyakan beberapa soalan seperti berapa umur anda? Berapa tinggi anda? Berapa berat anda?. Untuk ketiga-tiga soalan ini para peserta dengan girang memberikan jawapan. Ada yang berumur, 18, 19, 22 dan sebagainya. Begitu juga ada yang menjawap 42kg, 45kg dan 56kg untuk soalan berapa berat anda. Pendek kata suasana jadi riuh dan gamat dengan peserta memberikan jawapan.

Namun bila saya ajukan soalan yang berbunyi "Tahap motivasi anda". Sunyi sepi dewan. "Tahap motivasi saya" "Ehh..berapa ya tahap motivasi saya". Mungkin persoalan2 ini bermain dalam kotak fikiran peserta. Mungkin mereka tidak pernah terfikir tentang soalan ini. Maka berdasarkan jawapan kepada soalan ini saya mulakan sesi ceramah saya.


Mengapa jadi begitu? Sepatutnya kita tahu tahap motivasi diri kita untuk setiap ketika. Kita sepatutnya tahu sama ada tahap motivasi diri kita "tinggi", "sederhana" atau "rendah" kerana ia berkaitan dengan diri kita sendiri. Hanya diri kita sendiri yang tahu tahap motivasi kita. Untuk jadi cemerlang kita perlu dan mesti pastikan tahap motivasi kita berada di tahap "tinggi".

Pada sesi ceramah ini sya memberi penekanan kepada 5 perkara penting untuk membentuk kecemerlangan diri iaitu:


1. Tahap Motivasi, 2. Sikap yang positif, 3. Ilmu, 4. Kemahiran dan 5. Keupayaan

Sekian, bertemu lagi

1 comment:

  1. Saya nur hidayatul umirah binti zainal abidin. pada hari tersebut saya juga menyertai kem motivasi ini di bawah anjuran KEMAS.
    cara penyampaian tuan,saya amat berpuas hati. ianya mngembirakan hati saya. nasihat2 tuan takkn saya lupakan.ustazah norizan akmal dan yang lain gemar memanggil tuan dgn gelaran "superman" knpa yer?
    persoaln itu sentiasa mjadi soaln dlm pikiran saya.

    ReplyDelete