Monday, December 14, 2009

Majlis Makan Malam Bersama Keluarga Rakan Bisnes

Syukur Allamdulillah, pada 12 Disember 2009 yang lalu, "Majlis Makan Malam Rakan Bisnes Bersama Keluarga" berjaya dilaksanakan. Majlis ini dibuat bagi meraikan rakan bisnes yang berjaya mencapai "target". Majlis yang amat sederhana ini diadakan di Teratak Hijjaz @ Astana Dugang Country Resort.
Saya selaku penyelaras program bisnes dan juga pengurus agensi diberi peluang memberi ucapan ringkas. Dalam ucapan itu saya menjelaskan beberapa perkara penting untuk dijadikan bekalan atau renungan. Perkara-perkara itu adalah seperti berikut:
  1. Kita adalah usahawan dan pastikan juga kita adalah pejuang. Setiap pejuang pasti sanggup dan sentiasa bersedia menempuh segala cabaran. Seorang pejuang tidak berjuang untuk kepentingan diri sendiri tetapi berjuang anak-anak, keluarga dan masyarakat keseluruhannya.
  2. Persekitaran sentiasa berubah dan cabaran akan terus mendatang. Kita perlu sedar bahawa perubahan persekitaran yang berlaku ada yang di luar kawalan kita dan ada yang dalam kawalan kita. Persekitaran luaran seperti kelembaban ekonomi, inflasi dan kuasa beli pengguna di luar kawalan kita. Namun persekitaran dalaman diri kita tetap dalam kawalan kita. Umpamanya impian untuk menjadi usahawan yang jujur tetap dalam kawalan. Kemahuan dan keinginan untuk berkerja keras, semangat juang yang membara, melayan pelanggan dengan senyuman dari hati dan berperwatakan ceria masih dalam kawalan kita. Maka kawallah persekitaran yang boleh kita kawal.
  3. Saya mengakhiri ucapan itu dengan menegaskan bahawa seorang usahawan mesti terus melakukan kerja kita sebagai usahawan. Perubahan persekitaran pasti berlaku dan seorang pejuang tidak akan gentar berdepan dengan perubahan dan cabaran itu.


No comments:

Post a Comment